Forslag til endringer i gebyr i våpenforvaltningen

Forslag til endringer i gebyr i våpenforvaltningen

Politidirektoratet har på vegne av Justis- og beredskapsdepartementet utarbeidet et nytt forslag til gebymodell for å kunne dekke inn kostnader som politiet har vedrørende våpensøknader og annet relatert til våpen.

Den nye gebyrmodellen bygger på selvkostprinsippet, i tråd med Finansdepartementets bestemmelser om statlig gebyr- og avgiftsfinansiering. I korte trekk betyr dette at gebyret fullt ut skal dekke, men ikke overstige, kostnadene knyttet til våpenforvaltningen i politiet, basert på kostnadseffektiv drift. Dette gjør det mulig for politiet å dekke våpenforvaltningens faktiske kostnader. Gebyrgrunnlaget utvides til å omfatte alle politiets oppgaver innen søknadsmottak, saksbehandling, kontroll og tilbakekall, samt administrative oppgaver tilknyttet våpenforvaltningen
(inkl. drift og utvikling av IT-løsningene). Av nye oppgaver som inngår i gebyrgrunnlaget for enkelte søknadstyper er bl.a. kontroll med oppbevaring av våpen, kontroll av skytebaner og forhandlere mv. Selvkostprinsippet brukes også for andre gebyrbelagte tjenester i staten, som pass og ID-kort.

Gebyrene øker kraftig, og dette er noe som mange mener noe om. JI ønsker at medlemmer kommer med innspill til oss om hvordan dere mener at vi skal inngi til høringen på dette spørsmålet. Dette må komme oss i hende 1. juni – høringsfrist er 19.6.2026.

Våpenloven finner du her

Gjeldene våpenforskrift finner du her

Endringer til ny våpenforskrift finner du her

Skroll til toppen